Blog, Management, Obchod

Gentlemen’s agreement

Gentlemen´s agreemen

Gentlemen´s agreement – džentlmenská dohoda. Dle definice dohoda realizovaná pouze ústní formou, která je uchovaná pouze v paměti zúčastněných, nebo v jejich soukromých zápisech.

Nedávno jsem zhlédnul nové zpracování “Winnetou & Old Shatterhand”. A tak jsem si společně s ostatními připoměl dobu, kdy život závisel na slovu resp. slibu a jeho dodržení, druhou osobou.

slovo-dela-muze

Slibem nezarmoutíš

Stejně jako mnozí z Vás, si pamatuji dobu, kdy neexistovaly mobilní telefony, SMS, Facebook, Instagram, Skype ani WhatsApp. Byla to doba, kdy když jste si domluvili rande v 30 km vzdáleném městě, museli jste skutečně dbát na to, abyste vše dobře naplánovali, zjistili si čas odjezdu jednoho ze dvou autobusů, zeptali se ve svém okolí na trasu a došli na dané místo 10 minut předem. Jinak bylo po rande. Neexistovala možnost jak informovat, že mi to nevyšlo, že se zpozdím, nebo že to necháme na jindy s využitím “smutného” smajlíku.

Vzhledem ke své praxi obchodníka, manažera a člověka, který pracoval i v právních službách vím, že psaná dohoda je fajn ale charakter, čest a pověst nenahradí. Mám rád lidi, kteří slibují pomalu a s rozvahou, místo těch, kteří naslibují hory doly, bez ohledu na závaznost a skutečné dodržení slibu. I já jsem zejména ve svých začátcích ve snaze vyhovět všem, sliboval mnohem víc, než jsem mohl stihnout. Až po urgencích zákazníků a mém vyčerpání jsem si uvědomil, že tuty cesta nevede.

Vážím si všech přátel, kolegů, obchodníků i obchodních partnerů, kteří dokážou říct NE a nepřijmou úkol či dohodu, protože pečlivě váží své možnosti, kapacity a životní priority.

V mé praxi budování obchodních týmů, vždy uzavírám pracovní smlouvu a počáteční dohodu ohledně vzájemných očekáváních. Dbám na to, aby byla tato dohoda skutečně individuální a respektovala možnosti a realitu daného pracovníka. I tak se občas stane, že dohoda o realizovaných aktivitách, pravidlech týmu, či svěřeném úkolu, padne na neúrodnou půdu. Slyším potom kupu výmluv, proč to zrovna nešlo. Zdá se Vám to povědomé? Že jste to slyšeli nedávno od svého potenciálního zákazníka, když zrušil na poslední chvíli schůzku?

Je řešením nová směrnice? Nový dodatek k pracovní smlouvě? Usměrnění zákazníka, že takto tedy NE? Jsem přesvědčen, že nikoli.

Měli bychom si uvědomit, že pokud chceme respekt ostatních, pokud chceme zvyšovat svůj “morální kredit”, měli bychom pečlivě vážit co, proč a komu slíbíme. A vynaložit maximální úsilí k dosažení slíbeného.

Stejně tak, bychom měli “morálně zavázat” i druhou stranu dohody, aby věděla, že to myslíme vážně a nechceme mrhat jejím ani naším časem. A pokud to ani tak nevyjde? Je na čase si říct, zda nám spolupráce, která nefunguje již od počátku, přinese v budoucnu prospěch a radost, nebo pouze práci a těžkou hlavu. Pokud jde o druhý případ, je dobré říct zavčas NE a dát příležitost jiným, kteří si našeho času a své pověsti váží a jednají s námi seriózně.

Plňme sliby nejen o Vánocích

Jak jinak by vypadal svět, kde bychom nepotřebovali tolik smluv, směrnic a sankcí a dalo se spolehnout na dané slovo? Jak velké jsou vlastně náklady nedůvěry? Žilo by se nám bezpochyby jednodušeji, a to v atmosféře plné důvěry a respektu.

Pojďme se o to společně zasadit. A plňme sliby nejen o Vánocích!

SDÍLEJTE S OSTATNÍMI

Zaujal vás článek?

Podělte se o něj s ostatními na sociálních sítích

Facebook
Twitter
LinkedIn