Blog, IT, Marketing, Obchod

Hezký, nebo funkční web?

Známe to asi všichni. Něco nás zaujme na první pohled. Je to designově vymazelné, krásné ze všech světových stran. Pak ale máme možnost si vyzkoušet i funkčnost. V horším případě až doma poté, co jsme si věc přinesli z obchodu. A zjistíme, že je to vlastně… k ničemu.

Jedna parafráze hned v úvodu:
„No, je to hezký. A k čemu je to dobrý?“
„K ničemu. Jako vyznání lásky. Dobře to vypadá.“

Poučen z předchozích nezdarů už velmi pečlivě zkoumám produkty jednoho nábytkového řetězce. Příklad: Papírové lustry s objímkou do 20W. Pokud chce člověk použít klasickou žárovku, má z toho rázem pěknou bludičku. Dát tam ale silnější a riskovat, že papír chytne? Asi ne… Takové případy číhají takřka všude. Možná si říkáte, jak to souvisí s naší branží. S obchodem, marketingem, IT?

Weby

Existuje nespočet webových stránek (a spousta už nám jich prošla rukama), které jsou na pohled úžasné. Přesto nesplňují očekávání majitele v tom, aby mu přinášely nové zakázky. Krásné? Jo. Funkční? Bohužel.

Proč? Třeba jim chybí konverzní prvky a mají jen uvedené telefonní číslo. Proč? Častá odpověď bývá, že tlačítka nebo formuláře rušily jinak čistý design. Škoda, že takové stránky jsou snad ještě méně funkční než papírový lustr. Navíc mnohem dražší.

Marketing

Asi není potřeba se zabývat reklamami na naprosto zbytečné nebo nefunkční věci. Takový příkladů každý z nás vysype z rukávu desítky. Někdy je to ale sama reklama, co nefunguje. I když inzerovaný produkt je třeba skvělý.

Příkladem budiž internetový banner. Člověk se s ním kolikrát mazlí, aby byl krásně barevný, typograficky čistý, a tak dále. Problém je, že pracuje na monitoru s velkým přiblížením, aby na to dobře viděl. Když pak banner umístí na stránku, kde se má zobrazovat, zapadne ve změti dalších a výraznějších prvků. Výsledek? Vyhozené peníze, reklamy si pomalu nikdo ani nevšimne, byť je designově vydařená.

Obchod

Obchodníky jsem si nechal na konec. Možná už jste taky takové potkali. Navenek vystylovaní, oblečení i elektronika nejlepších značek. Ale co se stane, když položíte trochu zvídavější otázku? „Eeeee…“

Nebo v horším případě, aby nedali najevo svou neznalost, si rychle nějakou odpověď vymyslí. Někdy i za cenu toho, že zákazníkovi slíbí něco, co není pravda. To je potom spousta vzteklých telefonátů, vysvětlování, slibování slev na příští nákup…

Přitom stačilo, aby obchodník řekl, že prostě neví. Pokud nejde o základní věci, není to přece nutně ostuda. Zákazníci to naopak mnohdy ocení víc než plané sliby.

Zkrátka, design důležitý bezesporu je. Nechceme se obklopovat tím, co se nám nelíbí. Ale stejně nesporně je důležitý i užitek. Nechceme kupovat krásný designový sáček plný vzduchu. Pokud teda nekupujeme chipsy…

SDÍLEJTE S OSTATNÍMI

Zaujal vás článek?

Podělte se o něj s ostatními na sociálních sítích

Facebook
Twitter
LinkedIn